Polarsteps
klik de link hierboven om onze reis via Polarsteps te zien.

Onze zomervakantie doen we anders dan gedacht. Vanwege alle onzekerheid over het C-woord blijven we in Nederland en zien we wel waar het ons allemaal brengt.

1e constatering is dat het met de beschikbaarheid van camperplaatsen oppassen is, Het is geen vanzelfsprekendheid dat je een plekje vindt waar je wil. Het is druk. Onze eerste stap is Steenderen in de Achterhoek. We starten onze vakantie met een trip langs memory-lane.

Wat is de Achterhoek toch mooi, Afgelopen dagen op plekken geweest waar ik nog nooit geweest was. Het weer hielp ook mee, de Achtkastelen route is natuurlijk een must, maar ook Zutphen, Warnsveld, Bronkhorst en Doesburg slaan we niet over. Voel me weer helemaal thuis hier…

We doen een vakantie in eigen land …. dat hadden we niet bedacht eigenlijk. Het plan was 8 weken door Europa cruisen …. nu gingen die 8 weken al voor Corona niet door (bedankt Schiphol) en dat bleek bij nader inzien een geluk bij een ongeluk: je zal maar 8 weken verlof moeten nemen als Corona het reizen ernstig beperkt …. Dus nu Nederland verkennen: ook leuk. Vandaag: Steenderen. Op camperplaats Landlust hebben ze, dankzij Peters belletje vanochtend, een plekje voor ons vrijgehouden. En met veel vertraging dankzij vakantieverkeer en ongelukken waren we rond half 3 ter plekke. Een mooie plek midden in het dorp. Peter moest meteen aan het werk: het snoeren-en oplaadbakje is opgeklust: we zijn er klaar voor!

Trip down memory lane …. Op de fiets vanuit Steenderen via het kleinste stadje van Nederland, Bronkhorst, en de pont over de IJssel naar Zutphen. Geweldig leuke fietsroute. Onze boterhammetjes opgegeten aan de IJssel en op de markt in Zutphen een ijscoupe (althans Peter, Lilian had heel bescheiden een bolletje chocolade-ijs overgoten met een espresso). Kleine struin door Zutphen en verder op de fiets via de Julianalaan en de rustplaats van Toon en Nel naar Warnsveld. De buren, Wilco en Esther nodigden ons uit voor een drankje en dat was erg leuk! Het oude huis ziet er weer fris en mooi uit!
Met de pont weer terug naar Steenderen.
Vol herinneringen  …..

Een mooie warme zomerse dag, dus op de fiets. We hebben de Achtkastelenroute gefietst: prachtig! De kastelen zijn best leuk, maar de omgeving is geweldig! Genieten hoor, die Achterhoek 🤠 Je zal er maar geboren zijn …. anyway, onderweg kwamen we een mooie boerderij met een enorme lap grond tegen die te koop was. Peter meteen even funda aangeslingerd. Voor 6 ton te koop…… dan toch maar ons huis in Amsterdam verkopen? Verleidelijk hoor!! Plek zat voor auto’s en camper en heel veel logés, met en zonder camper.
In totaal hebben we 55 km gefietst. Best flink gezien de revalidatie van Lilian. Bij Bakker in Vorden op het terras een biertje gedronken …. voor Lilian de eerste sinds eind februari. Beetje raar nog, maar niet vies. De foto’s van de kastelen kloppen niet helemaal qua volgorde, maar dat mag de pret niet drukken. Peter heeft wel een mooie collage gemaakt.

Een dagje regen tussendoor …. toch maar op de fiets gestapt, want we zijn niet van suiker. Naar Zutphen, want toen we daar zondag waren, waren de winkels dicht. Toch best wel wat regen onderweg gehad, dus eerst maar even opdrogen bij koffietent van Rossum. Heerlijke koffie met een stukje taart erbij 😋 beetje shoppen, lekker lunchen, nog een beetje shoppen en tot slot de World Press Photo tentoonstelling in de Walburgiskerk. Waar Peter een oude bekende tegenkwam: Fred van de scouting. 40 jaar niet gezien, maar hij kende Peter meteen: hij lijkt ontzettend op Toon 😃😃😃 Even leuk mee staan kletsen, hij was vrijwilliger bij de expositie. Verder was hij aan het rentenieren …. Vandaag toch nog 30 km gefietst, we zij lekker bezig!

Vanuit Steenderen kun je helemaal langs de IJssel naar Doesburg fietsen …. je verdubbelt zo’n beetje de afstand, maar het is ‘t waard. Alweer een fantastisch mooie fietstocht. Onderweg uiteraard even gestopt voor een koffietje en taart.

In Doesburg hebben we een stadswandeling gemaakt. Erg leuk. Te weinig foto’s gemaakt. Lekker gestruind, geluncht, biertjes gedronken en vlierbessenazijn gekocht in het azijnmuseum. De terugtocht ging iets sneller. Alles bij elkaar hebben we hier toch zo’n 155 km gefietst. Morgen krijgen de billen rust!

Next step

Vandaag een druilerige dag, perfect voor de grote verplaatsing. We rijden van de Achterhoek naar Zuid Limburg via Duitsland. Van de roots van Peter naar de roots van Lilian. Als je toch een groot deel van de dag aan het autorijden bent is het minder erg dat het zo regent. Hopen dat dit de laatste neerslag van de vakantie was. Komende dagen gaan we Lizzy opzoeken en haar meenemen naar de camping waar we staan zodat ze wat beweging krijgt en even van huis is.

Ons plekje aan de Geul

Op de fiets naar Valkenburg, grappig dat je op de fiets zoveel andere dingen ziet dan met de auto. Onderweg de trip van Jann langs memory-lane gedaan. De weg van Wijlre naar Valkenburg kunnen we dromen maar niet op de fiets bleek vandaag. Valkenburg is ouderwets toeristisch en erg vol. We hebben in  een turbo gang het stadje doorgestroomd, boodschappen gedaan en snel weer op de fiets naar de Oelewagen.

Aan het eind van de middag Lizzy opgehaald voor een relaxed middagje bij de de camper met maaltijd. Natuurlijk kan een potje rummicub niet ontbreken…

Peter had een mooie knooppuntenfietsroute uitgestippeld naar Maastricht en weer een andere terug. Ontzettend leuk, maar allejezus wat ben ik blij met m’n ebike … anders had ik het een stuk minder leuk gevonden. De route heen via Valkenburg bleek nogal wat klimmetjes te bevatten. Het is dan ook een stuk van De Amstel Gold Race …. zelfs met ebike zijn de beenspiertjes behoorlijk aangesproken. Maar wel genieten van het Zuid Limburgse landschap. Terug via Gulpen, ook veel klimmetjes, meer nog, maar de andere kant uit! Per toeval de route goed om gefietst. In Maastricht lekker geluncht in het theater van Toneelgroep Maastricht: een oude bordenfabriek. En een leuke stadswandeling langs alle bekende Carnavalsplekken hihi. Tot slot lekker gaan eten bij Brasserie Amuseer in Wijlre, samen met mama Lizzy. Topdagje weer.

en weer door, nu onze Oelewagen in Ransdaal opgeslagen.

We verruilen Zuid Limburg voor Zeeland. De route voert door België, onze Nederlandse vakantie kent nu al een Duitse en Belgische component. In Kruiningen staan we op een camperplaats in een fruitboomgaard, weer een toppertje van de website Camperplaats Bij Ons.

Zeeland 2020

Fietstochtje!! Vanochtend eerst ontbeten met broodjes van de Landwinkel in gezelschap van een nieuwsgierige kip en enorm lekker gedoucht. Later hebben we ook onze boodschappen gedaan in de Landwinkel. Allemaal biologisch en verantwoord, lokaal en retevers. Op het terras een koffietje met boluscake mét slagroom genuttigd. Dus die fietstocht was erg nodig.

Kruiningen is een wat groter dorp en het dichtst bij onze camperplaats. Nu fietsen we er doorheen richting Westerschelde. We pauzeren even om naar de schepen te kijken. Via de sluizen steken we het kanaal van Zuid Beveland over.

23 juli: Yerseke

Wie Yerseke zegt, zegt oesters. Het stadje en de haven bekeken, Op informatieborden stond de historie vermeld, leuk om te lezen.

Met de trein naar Middelburg. Nog geen half uurtje. Heel fijn. Een aangename verrassing: super leuke, levendige stad. Veel reuring, leuke winkels en horeca. Prachtig mooie monumentale gebouwen (waaronder de wondermooie abdij) en kerken. Pittoreske straatjes en steegjes …. kortom: je kunt er best een dag slijten. We hadden een bewolkte dag verwacht, maar het was zonnig en warm. Wat hebben we gekocht: koffie en taart in het Wooncafé, lunch bij Zanzi(bar), entreetickets voor de beklimming van de Abdijtoren De Lange Jan (207 treden), een tas, paar kaarten en 1 houder, oorbellen, 2 retro-borden, een theezeefje, servetten en een ijsje.

Regen!! Dan maar lekker langzaam opstaan en ontbijten met broodjes uit “onze”’winkel.  Vandaag moeten er op tijd boodschappen gedaan worden, want in het christelijke Zeeland is de zondag heilig en dus een rustdag en die begint al op zaterdagmiddag. Gelukkig kunnen we in onze winkel alles kopen wat we denken nodig te hebben en kunnen we bovendien nog een koffie mét op het (overdekte deel van het) terras nuttigen. Wat we dan ook doen 😋 Inmiddels is de regen weggetrokken en durven we een fietstocht aan. Via de sluizen in het kanaal van Zuid Beveland naar Hansweert, waar we speciaal voor Herman een foto nemen! Dan langs de oever van de Westerschelde naar Kapelle. In Kapelle eten we ons broodje op en praten even met Annie MG Schmidt! Door nog meer fruitboomgaarden naar de oevers van de Oosterschelde.

We fietsen alles bij elkaar vandaag weer 45 km. Tussen Kapelle en Wemeldinge wemelt het van de fruitbomen. Ontzettend leuk om zo te fietsen. In Kattendijke wemelt het van de campings en bungalowparken en o ja, van de Duitsers. Hier zijn ook de stranden van Zuid Beveland te vinden. We pauzeren even in Kattendijke en genieten van de zeilboten en heel in de verte van de Zeelandbrug.

In Wemeldinge staan 2 karakteristieke molens, waar we geen goede foto van genomen hebben…. vanwege de stranden doet het hier wat toeristischer aan. We hebben het alweer niet bezocht, nu vanwege dreigende luchten en het aantal kilometers dat nog naar huis gefietst moet worden. Misschien morgen?? Drie keer is scheepsrecht. Via de brug over het kanaal en Yerseke voor de regen bij de Oelewagen aangekomen. Heerlijk droog en best zonnig en soms zelfs heel warm dagje!!

Wat sfeerbeelden van de tegenwind aan de Westerschelde:

Na Zeeland is de Oelewagen nog neergestreken in Amsterdam en Boerdonk.